Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem zařízení.
Automat v autě znamená určité pohodlí při řízení, a přestože se v Česku najdou zarytí odpůrci, naštěstí se najdou i tací, kteří právě na automatickou převodovku nedají dopustit a díky nim její oblíbenost stoupá. Víte ale, jak se k ní správně chovat?
Nejdříve pár slov o samotné automatické převodovce. Pokud jste doteď jezdili jen s manuálem, pak vás jistě překvapí, že v autě zcela chybí spojkový pedál - je vhodné si odložit nohu stranou, aby se vám tam zbytečně nemotala, než si zvyknete. Stejně tak místo řadící páky se nachází volič, se kterým přepínáte režimy jízdy - v standardní podobě se zde nacházejí písmena P, R, D, N a M.
Jedná se o nejčastější věc, kterou lidé dělají. Auto přijede na světelnou křižovatku a člověk zařadí neutrál, jenže tímhle si automat nevědomky ničí a navíc to celkem postrádá smysl - můžete snadno zapomenout, že máte zařazeno N a při prošlápnutí plynu se nerozjed. Stejná a horší situace je, když člověk za jízdy vyřazuje na neutrál. Tohle není manuál, kde si to můžete dovolit. Automat je tu od toho, aby člověk při začátku jízdy zařadil D a dokonce jízdy na něj nesahal, tedy ani když bude stát na křižovatce a čekat na zelenou. Při neustálém vyřazování rychlosti dostane převodovka pořádně na frak a vy si můžete o to dřív připravit peníze na opravu.
Pokud stojíte v dlouhé koloně, která nemá konce, pak je na snaze zařadit P. Rozhodně ale nedávejte ruční brzdu, zatímco máte zvolený režim R nebo D. Tímto krokem si také převodovku totiž ničíte a navíc se může stát i situace, kdy ruční brzda zklame, ale v autě bude stále zařazený rychlostní stupeň. V nehorším případě, pokud takto necháte auto bez dozoru a vrátíte se pro něco domů nebo zavřít bránu, vás může auto zajet či sjet do silnice a způsobit nehodu. Raději i na těch pár sekund zhasněte motor nebo zařaďte s ruční brzdou P.
Aby převodovka fungovala dobře a dlouho, je třeba jí měnit pravidelně olej. Samozřejmě se můžete setkat s výrobci, kteří deklarují, že má olej doživotní záruku, jenže realita je poněkud jiná. Nabízí se tak, aby byl olej měněn průměrně po 60 tisících kilometrech. Záleží také jaké převodové ústrojí v motoru máte, a tak u některých je lepší měnit mazivo dřív a u jiných zase později, každopádně to nezanedbávat.
Na olej si tak dávejte pozor zejména u ojetin a to těch luxusnějších. Je totiž dost možné, že jakmile má auto najeto přes 140 tisíc kilometrů, možná mu nikdy nebyl měněn olej, a to si zadělává na problém, stejně tak nevíte, jak se majitel k automatu choval. U ojetin prémiových značek si můžete na opravu připravit klidně i desítky tisíc korun, a to asi raději půjdete auto shodit ze skály. Ptejte se tedy po servisní historii a pátrejte po řádku s výměnou oleje, pokud tam nebude je vyšší riziko, že se olej neměnil, a tak se raději podívejte po ojetině s menším nájezdem. Chybějící záznam o mazivu u najetých 160 tisíc kilometrů je značně rizikový.
K tomu, aby vám převodová skříň vydržela co nejdéle, se také hodí vědět, že při zastavení vozidla byste měli nejdříve použit brzdu - elektronickou nebo manuální - a následně zvolit režim P. V případě, že budete brzdit a parkovat jen na "péčku", tak se na převodovku přenáší prakticky celá váha vozidla a tím se její životnost zkracuje. Proto nezapomínejte používat i ruční brzdu, abyste prodloužili životnost jinak celkem drahého komponentu.
Také se doporučuje, aby se stupeň P - případně i R - zařazoval, až když auto úplně stojí. Může totiž nastat situace, zejména u starších typů převodovek, že při častém zařazování P ještě v pohybu auta se parkovací "zobáček" převodovky špatně zahákne na ozubeném kole a může se zlomit. Tím ztrácí svou funkci a je vystaráno na opravu. Navíc ulomený zobáček může napáchat další neplechu. Moderní převodovky by ale tento nešvar už neměly dovolit.
V případě režimu R a jeho zařazovaní, když se kola ještě nedotočila, zase hrozí nadměrné tření, které samozřejmě převodovce neprospívá a její životnost by se tak mohla o dost snížit.